Forskjell mellom versjoner av «Høringskommentarer»

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til: navigasjon, søk
Linje 52: Linje 52:
 
|-
 
|-
 
|- Kriterier || Det må være mer entydige og konkrete kriterier for å komme frem til valg av løsninger || Utbygging||
 
|- Kriterier || Det må være mer entydige og konkrete kriterier for å komme frem til valg av løsninger || Utbygging||
 +
|-
 +
|Figur || Figur som viser forskjellen mellom Sveits og Norge er i beste fall misvisende, etter min mening direkte feil || Utbygging ||
 +
|-
 
|}
 
|}
  

Revisjonen fra 4. okt. 2012 kl. 12:11

GENERELLE KOMMENTARER

  • Forventning om at rammeverk for tunnel skal en ved gjennomgang av forskjellige kriterier komme frem til en standardisert løsning
  • Kriteriene som skal føre frem til hvilken løsning et tunnelprosjekt skal gå for, må være mest mulig konkrete
  • Veldig bra at det kommer et slikt rammeverk på plass
  • Bra at det er tatt hensyn til dagens situasjon med tanke på togmateriell og tunnelløsninger hvor det gjøres mye for å redusere risiko for brann og konsekvenser av brann
  • Forkortelser som brukes kan godt være beskrevet et sted
  • Det er greit at vi har en føring som sier at tunneler over en viss lengde SKAL bygges med to separate løp, men det må ikke bli noen sovepute for tunneler som er kortere
  • Det må legges til rette for valg av løsninger for vann- og frostikring/bergsikring som i et drifts- og vedlikeholdsperspektiv er gunstige. Dette er ivaretatt i foreliggende forslag til rammeverk.
  • Rammeverket ser lovende ut og er et godt utgangspunkt for rammeverk
  • Det er behov for å rydde opp i hva som defineres i TSI-ene, Rammeverket, Teknisk regelverk, Prosesskoden osv. Hva skal stå hvor slik at det ikke blir motstridende
  • Bra at det defineres en strategisk føring på brukstid > 100 år

OVERORDNEDE AVKLARINGER

Tema Kommentar Divisjon Håndtering
TSI TSI angir en blanding av krav og anbefalinger. Det er avdekt ulik tolkning av hva som er absolutte krav i våre prosjekter. Her er det behov for avklaring. Utbygging
TSI Savner en oversikt over gjeldende TSI-er i en introduksjon med definisjoner Utbygging
TSI Savner en tydelig definisjon av når TSI for høyhastighetslinjer skal benyttes
TSI Innføring av TSI innebærer bygging av en rekke "nye" anlegg. Vi ser at det er valgt ulike løsninger i våre prosjekter for bl.a. nødlys, håndløpere osv. Det er behov for å etablere gode kravspesifikasjoner for disse anleggene. Utbyggning
RAM Målbare parametere for RAM må utarbeides Utbygging
Brannvann Kan ikke finne noe krav til brannvann bortsett fra kravet om vannforsyning i TSI SRT. Betyr det at TSI SRT vil revideres og dette kravet vil falle ut? Utbygging
Dispensasjon Vil det være rom for å lettere få dispensasjon fra krav i nåværende Teknisk regelverk som ikke er omtalt/like strengt i dette forslaget, f.eks. krav til brannvann? Utbygging
Sikkerhet Sikkerhet kan ikke bygges på risikobetraktninger alene. Dette fordi det er svært stor usikkerhet i anslagene for sannsynligheter for slike ulykker. Bør også ha krav til minimumsbarreiere som ikke kan avvikes. Det foreslås at slike barrierer også etableres for jernbanetunneler for ulykkesscenario som dekker brann, eksplosjon og eventuelt terror. For optimale løsninger er det viktig å identifisere barrierer med god effekt til lave kostnader Ekstern
Begreper Begreper som må være definert: Dimensjonerende ruteplan/Baneprioritet/RAMS-ytelse/RAMS-krav/Akseptkriterier for oppetid/Akseptkriterier for sikkerhet/Teknisk levetid Utbygging

INTRODUKSJON TIL RAMMEVERK FOR JERNBANETUNNELER

Tema Kommentar Divisjon Håndtering
Kapasitetskrav Bra at dimensjonerende ruteplan R40 skal legges til grunn Utbygging
Kapasitetskrav Hvem i JBV skal etablere R40? Utbygging
Kapasitetskrav R40 må defineres bedre Utbygging
Innledning Jernbanetunneler i Norge må uansett ses på individuelt i forhold til topografi, geologi, trafikk osv. da disse forholdene kan variere mye. Viktig poeng som må gjenspeiles i valgkriteriene. Utbyggning
Baneprioritet Flere steder i dokumentet refereres det til baneprioritet 1 til 5. Det bør komme tydelig frem hva definisjonen på de forskjellige er. Utbygging
Figur Figur som viser forskjellen mellom Sveits og Norge er i beste fall misvisende, etter min mening direkte feil Utbygging


VEILEDNING TIL SAKSBEHANDLING AV JERNBANETUNNELER

Tema Kommentar Divisjon Håndtering
Tiltak i delsystemet energi Her burde det vært avklart om seksjonering skal være ved hovedsignal Utbygging
Tiltak i delsystemet energi Motorstyrte? Utbygging
Tiltak i delsystemet energi Funksjonskrav i xx timer ved brann eller? Utbygging
Driftsbestemmelser Vedrørende tunnelkontrollsentrene: Hvilke senter er dette, og hvilken tiltenkt funksjon? Utbygging


VALG AV TUNNELKONSTRUKSJON

Tema Kommentar Divisjon Håndtering
Inspeksjon Varierende kvalitet på stabilitetssikring. Tror ikke kravendringer og presiseringer i Teknisk regelverk vil sikre at det ikke er nødvendig med jevnlig inspeksjon med dagens løsninger, selv med innskjerping av sikringsnivå Utbygging
Inspeksjon At det kan og bør fokuseres på andre metoder for inspeksjon bak hvelv er bra Utbygging
Inspeksjon Ønsker ikke konstruksjoner som krever jevnlig inspeksjon fra begrensede rom mellom, bak eller inni konstruksjonsløsninger Bane
Vann- og frostsikringskonstruksjon Vann- og frostsikringskonstruksjonen bør ha like lang levetid som tunnelkonstruksjonen Utbygging
Vann- og frostsikringskonstruksjon Hvelv av PE-skum brannbeskyttet med sprøytebetong bør ikke utelukkes fra banepr.1 og 2. Dette er en meget fleksibel løsning som er sikrere nå enn for noen år siden. Utbygging
Vann- og frostsikringskonstruksjon Vi bør prinsipielt redusere eller helt unngå brennbare materialer i konstruksjonser i tunneler. Dette selv om de skulle være brannsikrede. Bane
Vann- og frostsikringskonstruksjon Hvor er de godkjente vann- og frostsikringskonstruksjoner, hvilke er disse? Utbygging
Rensk Manuell rensk som hovedregel kan være noe kontroversielt (HMS-argument). Manuell rensk gir imidlertid mye bedre kontroll av bomt berg og riktigere plassering av bolter når dette vurderes samtidig. Ulemper: Høyere risiko for skader, tungt arbeid og mer tidkrevende. Utbygging
Rensk Det sprøytes vanligvis fortløpende for hver salve slik at rensk 3-5 salver bak ikke er aktuelt. Maskinell rensk utføres alltid, deretter manuell. Utbygging
Forinjeksjon Det bør ikke være et skille for krav til innlekkasje da det i regelverket er krav til vann- og frostsikring gjennomgående i hele tunnelen. De geologiske forholdene må ha betydning. Utbygging
Kontursprengning Elektroniske tennere må inn som et punkt her Utbygging
Kontursprengning Bør bli større fokus på kontursprengning med dagens vann- og frostsikringsløsninger (frittstående hvelv). Boring, ladningsmengde og type sprengstoff bør spesifiseres og følges opp. Utbygging
Tiltak i såle Tiltak i såle, frostsikker dybde/isolering over drensledning er ikke omtalt Utbygging
Begrunnelse for kravendringer Hvorfor blir det nå enklere å utvikle nye løsninger for vann- og frostsikring? Utbygging
Kriterieliste Det bør lages standardiserte evalueringskriterier med vektig for valg av løsning Utbygging
Kriterieliste Miljøpåvirkning /miljøregnskap er ikke med i listen. Oppetid kan inkluderes i vedlikeholdskriteriet Utbygging
Levetid Forhold som tilsier mindre vedlikehold i tunneler enn for fri linje er fravær av sikringsanlegg og kontaktledningsmaster. Er dette riktig? Er det mindre vedlikehold på hengemaster kontra flettverksmaster? Er det ikke sikringsanlegg i tunneler? Utbygging

VALG AV ANTALL LØP

Tema Kommentar Divisjon Håndtering
Antall løp Er det mulig å legge inn litt forklaring på hvorfor det hhv. er minimum 1000 m og 500 m til rømningsveier for ettløpstunneler/toløpstunneler? Utbygging
Antall løp Det mangler angitt avstand mellom rømningsveiene for løsningen to separate enkeltsporede løp med servicetunnel Utbygging
Fordeler med ettløpstunneler Færre arbeidsfronter er nødvendigvis ikke bare en fordel Utbygging
Fordeler med ettløpstunneler Mindre bergoverflate for sikring. Skal tunnelen ha to spor med gangbane på hver side, vil spennet bli stort som igjen vil/kan medføre behov for tyngre sikring. Utbygging
Fordeler med toløpstunneler Flere arbeidsfronster Utbygging
Fordeler med toløpstunneler Lavere krefter ved togmøter. Det er vel ikke vanlig å ha møtende tog ved denne løsningen? Utbygging
Vurdering av antall løp Konklusjonen kommer uten at det helt er sammenheng med argumentasjonen over. Utbygging
Vurdering av antall løp Sikkerhet vurderes likt i en driftsfase. I en toløpstunnel er det langt færre tog som potensielt kan bli påvirket av røyk fra en brann, og det er kortere avstand til sikkert rom. Eventuell avsporing vil få mindre konsekvenser Utbygging
Erfaringer fra andre land Østerrike: Konseptvalg synes i stor grad å være bestemt av drivemetode. Tror det er motsatt, at valg av to løp gir mulighet for bruk av TBM. Byggherre åpner for begge drivemetoder Utbygging
Erfaringer fra andre land Italia: Strategien for nye tunneler er ettløpstunneler. I vår samtale med entreprenører i Italia ble det hevdet at strategien for lange tunneler i Italia i dag er toløpstunneler Utbygging
Kriterier Kriterier ok, men bør, der det er mulig, spesifiseres og tallfestes slik at disse enkelt kan benyttes til å komme frem til hvilket tunnelkonsept som skal brukes Utbygging
Kriterier Rammeverket bør pålegge oss å gjøre vurderinger, ikke slavisk legge til grunn lengden på tunnelen for valg av ett/to løp. Utbygging
Kriterier Temaet RAM og krav til oppetider er lite omtalt. F.eks. ingen omkjøringsmulighet + lite aktuelt å bruke spor når det er vedlikehold i det andre. Dette innebærer at en bør legge opp til vedlikehold i begge tunnelene samtidig med bemanning og utstyr deretter - kanskje dobbelt opp. Da kan en nytte-/kostvurdering lett anbefale å bygge to tunneler fremfor en dobbeltsporet hvis to enkle løp vil koste 20-20 % mer. I tillegg vil to enkeltløp gi høyere grad av friheter. Utbygging
Kriterier Økonomi: Det blir et håpløst regnestykke når det er så lange levetider Utbygging
Konklusjon Hva med et flytskjema som fører frem til et valg av antall løp? Utbygging

VALG AV DRIVEMETODE

Tema Kommentar Divisjon Håndtering
TBM TBM utelukker ikke behov for sprengning Utbygging
TBM Støy bør komme inn som et punkt under ulemper, da TBM i tettbebygde strøk ikke kan benyttes om natten Utbygging
TBM Ulempe: Steinmassene inneholder mye finstoff og videreforedling er ikke alltid en selvfølge Utbygging
TBM Fordel: Sikringsomfang er mer forutsigbart i en TBM-boret tunnel enn ved konsvensjonell drift? Dette mener jeg kun gjelder ved visse betingelser som ved bruk av segmenter Utbygging

VALG AV TUNNELTVERRSNITT

Tema Kommentar Divisjon Håndtering
Diameter Det bør spesifiseres at typiske diametere for tunnelprofil som er angitt gjelder innvendig diameter, og ikke boret diameter Utbygging
Kriterier AT og returfremføring er ikke med på skissene som viser tverrsnitt for konvensjonell driving og TBM. Ved valg av tunneltverrsnitt må det hensyntas hvordan autotrafosystemets ledere samt returleder skal føres frem i begge alternative profiler Utbygging
Kontaktledning KL-oppheng tar mye plass, og er en begrensning hvis man går for dagens standardløsninger. Hvis man vurderer andre tunneltilpassede løsninger for kontaktledning behøver ikke dette ha så stor innvirkning Utbygging
Føringsveier Føringsveier i kabelkanaler og trekkerør vil ha betydning for tunnelbredden Utbygging
Drensgrøft/kanal Plassering av drensgrøft/kanal. På siden eller i midten? Utbygging
Overbygning Fastspor/ballastspor vil ha betydning for tunnelbredden Utbygging

VALG AV BEREDKSAPSKONSEPT

Tema Kommentar Divisjon Håndtering
Rømningsoverganger Hvilket materiale skal disse bygges i, og bredde på overgangene? En annen ting er snublekanter mot kummer Utbygging
Evakueringsscenario Menes det her at følgende parametre som er listet opp skal legges til grunn ved risikoanalyser? Utbygging
Ventilasjon Det bør kunne sies noe om f.eks. lengden på tunnelen skal tas i betraktning av ventilasjonssystem Utbygging
Ventilasjon Synes det er litt vel modig å ikke anbefale mekanisk ventilasjon og at behovet må dokumenteres Utbygging
Ventilasjon Vifter krever mye vedlikehold, og vi bør ta en seriøs vurdering av behovet Utbygging
Tømmetid for tog Antar at angitte 5 min er fra dørene åpnes og beskjed om evakuering? Tiden fra når brann oppstår, er det viktig å ha fokus på f.eks. utkjøring av tunnel, når vil togfører åpne dørene. Men dette kan kanskje være gjenstand for en egen vurdering for hvert enkelt prosjekt? Utbygging
Gangbane Det hadde vært greit om det klart fremgikk av regelverket hvilken bredde på gangbanen vi skal legge inn. TSI sier 85 cm, men simuleringer viser at med den bredden tar det lang tid å evakuere frem til nærmeste utgang da det er vanskelig å passere hverandre Ved å øke til ca. 1,2 m vil det være mulig å passere hverandre og evakueringen vil ta kortere tid Utbygging
Gangbane Skal vi legge inn støpt gangbane på begge sider meg full bredde? Eller full bredde på den siden hvor vi har rømningsveiene og minstekravet på den andre siden? Utbygging
Gangbane Vi bør diskuterer om gangbanen skal heves noe, evt. på den ene siden. Dette gjøres i lange tunneler i Mellom-Europa (30-40 cm). Det hadde vært veldig greit med noen føringer på dette Utbygging
Konsept En har lagt seg på utfordrende kriterier med brannintensitet 5 MW, ganghastighet 0,8 m/s og ingen mekanisk ventilasjon. Er dette å anse som minimumsverdier som kan økes basert på risikobaserte sikkerhetsvurderinger? Synes det bør stå noe om dette Utbygging


VALG AV OVERBYGNING

Tema Kommentar Divisjon Håndtering
Fastspor TBM-profil med avrunding i sidene og ballastsporets krav til fritt rom 2,5 m fra sporsenter, gjør at det blir lite plass igjen på sidene til kabelkanaler Utbygging
Fastspor Mindre brutto tunnelprofil ved bruk av fastspor kan gi reduserte byggekostnader totalt sett Utbygging