Høringskommentarer: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til navigering Hopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 55: Linje 55:
|-
|-
|Kriterieliste || Miljøpåvirkning /miljøregnskap er ikke med i listen. Oppetid kan inkluderes i vedlikeholdskriteriet || Utbygging ||
|Kriterieliste || Miljøpåvirkning /miljøregnskap er ikke med i listen. Oppetid kan inkluderes i vedlikeholdskriteriet || Utbygging ||
|-
| Levetid || Forhold som tilsier mindre vedlikehold i tunneler enn for fri linje er fravær av sikringsanlegg og kontaktledningsmaster. Er dette riktig? Er det mindre vedlikehold på hengemaster kontra flettverksmaster? Er det ikke sikringsanlegg i tunneler? || Utbygging ||
|-
|-
|}
|}

Sideversjonen fra 4. okt. 2012 kl. 08:29

GENERELLE KOMMENTARER

  • Forventning om at rammeverk for tunnel skal en ved gjennomgang av forskjellige kriterier komme frem til en standardisert løsning
  • Kriteriene som skal føre frem til hvilken løsning et tunnelprosjekt skal gå for, må være mest mulig konkrete


INTRODUKSJON TIL RAMMEVERK FOR JERNBANETUNNELER

Tema Kommentar Divisjon Håndtering
Kapasitetskrav Bra at dimensjonerende ruteplan R40 skal legges til grunn Utbygging
Innledning Jernbanetunneler i Norge må uansett ses på individuelt i forhold til topografi, geologi, trafikk osv. da disse forholdene kan variere mye. Viktig poeng som må gjenspeiles i valgkriteriene. Utbyggning
Baneprioritet Flere steder i dokumentet refereres det til baneprioritet 1 til 5. Det bør komme tydelig frem hva definisjonen på de forskjellige er. Utbygging


VALG AV TUNNELKONSTRUKSJON

Tema Kommentar Divisjon Håndtering
Inspeksjon Varierende kvalitet på stabilitetssikring. Tror ikke kravendringer og presiseringer i Teknisk regelverk vil sikre at det ikke er nødvendig med jevnlig inspeksjon med dagens løsninger, selv med innskjerping av sikringsnivå Utbygging
Inspeksjon At det kan og bør fokuseres på andre metoder for inspeksjon bak hvelv er bra Utbygging
Inspeksjon Ønsker ikke konstruksjoner som krever jevnlig inspeksjon fra begrensede rom mellom, bak eller inni konstruksjonsløsninger Bane
Vann- og frostsikringskonstruksjon Vann- og frostsikringskonstruksjonen bør ha like lang levetid som tunnelkonstruksjonen Utbygging
Vann- og frostsikringskonstruksjon Hvelv av PE-skum brannbeskyttet med sprøytebetong bør ikke utelukkes fra banepr.1 og 2. Dette er en meget fleksibel løsning som er sikrere nå enn for noen år siden. Utbygging
Vann- og frostsikringskonstruksjon Vi bør prinsipielt redusere eller helt unngå brennbare materialer i konstruksjonser i tunneler. Dette selv om de skulle være brannsikrede. Bane
Vann- og frostsikringskonstruksjon Hvor er de godkjente vann- og frostsikringskonstruksjoner, hvilke er disse? Utbygging
Rensk Manuell rensk som hovedregel kan være noe kontroversielt (HMS-argument). Manuell rensk gir imidlertid mye bedre kontroll av bomt berg og riktigere plassering av bolter når dette vurderes samtidig. Ulemper: Høyere risiko for skader, tungt arbeid og mer tidkrevende. Utbygging
Rensk Det sprøytes vanligvis fortløpende for hver salve slik at rensk 3-5 salver bak ikke er aktuelt. Maskinell rensk utføres alltid, deretter manuell. Utbygging
Forinjeksjon Det bør ikke være et skille for krav til innlekkasje da det i regelverket er krav til vann- og frostsikring gjennomgående i hele tunnelen. De geologiske forholdene må ha betydning. Utbygging
Kontursprengning Elektroniske tennere må inn som et punkt her Utbygging
Kontursprengning Bør bli større fokus på kontursprengning med dagens vann- og frostsikringsløsninger (frittstående hvelv). Boring, ladningsmengde og type sprengstoff bør spesifiseres og følges opp. Utbygging
Tiltak i såle Tiltak i såle, frostsikker dybde/isolering over drensledning er ikke omtalt Utbygging
Begrunnelse for kravendringer Hvorfor blir det nå enklere å utvikle nye løsninger for vann- og frostsikring? Utbygging
Kriterieliste Det bør lages standardiserte evalueringskriterier med vektig for valg av løsning Utbygging
Kriterieliste Miljøpåvirkning /miljøregnskap er ikke med i listen. Oppetid kan inkluderes i vedlikeholdskriteriet Utbygging
Levetid Forhold som tilsier mindre vedlikehold i tunneler enn for fri linje er fravær av sikringsanlegg og kontaktledningsmaster. Er dette riktig? Er det mindre vedlikehold på hengemaster kontra flettverksmaster? Er det ikke sikringsanlegg i tunneler? Utbygging

VALG AV ANTALL LØP

Tema Kommentar Divisjon Håndtering
Fordeler med ettløpstunneler Færre arbeidsfronter er nødvendigvis ikke bare en fordel Utbygging
Fordeler med ettløpstunneler Mindre bergoverflate for sikring. Skal tunnelen ha to spor med gangbane på hver side, vil spennet bli stort som igjen vil/kan medføre behov for tyngre sikring. Utbygging
Fordeler med toløpstunneler Flere arbeidsfronster Utbygging
Fordeler med toløpstunneler Lavere krefter ved togmøter. Det er vel ikke vanlig å ha møtende tog ved denne løsningen? Utbygging
Vurdering av antall løp Konklusjonen kommer uten at det helt er sammenheng med argumentasjonen over. Utbygging
Vurdering av antall løp Sikkerhet vurderes likt i en driftsfase. I en toløpstunnel er det langt færre tog som potensielt kan bli påvirket av røyk fra en brann, og det er kortere avstand til sikkert rom. Eventuell avsporing vil få mindre konsekvenser Utbygging
Erfaringer fra andre land Østerrike: Konseptvalg synes i stor grad å være bestemt av drivemetode. Tror det er motsatt, at valg av to løp gir mulighet for bruk av TBM. Byggherre åpner for begge drivemetoder Utbygging
Erfaringer fra andre land Italia: Strategien for nye tunneler er ettløpstunneler. I vår samtale med entreprenører i Italia ble det hevdet at strategien for lange tunneler i Italia i dag er toløpstunneler Utbygging
Kriterier Kriterier ok, men bør, der det er mulig, spesifiseres og tallfestes slik at disse enkelt kan benyttes til å komme frem til hvilket tunnelkonsept som skal brukes Utbygging
Kriterier Økonomi: Det blir et håpløst regnestykke når det er så lange levetider Utbygging
Konklusjon Hva med et flytskjema som fører frem til et valg av antall løp? Utbygging

VALG AV DRIVEMETODE

Tema Kommentar Divisjon Håndtering
TBM TBM utelukker ikke behov for sprengning Utbygging
TBM Støy bør komme inn som et punkt under ulemper, da TBM i tettbebygde strøk ikke kan benyttes om natten Utbygging
TBM Ulempe: Steinmassene inneholder mye finstoff og videreforedling er ikke alltid en selvfølge Utbygging
TBM Fordel: Sikringsomfang er mer forutsigbart i en TBM-boret tunnel enn ved konsvensjonell drift? Dette mener jeg kun gjelder ved visse betingelser som ved bruk av segmenter Utbygging

VALG AV TUNNELTVERRSNITT

Tema Kommentar Divisjon Håndtering
Diameter Det bør spesifiseres at typiske diametere for tunnelprofil som er angitt gjelder innvendig diameter, og ikke boret diameter Utbygging
Kontaktledning KL-oppheng tar mye plass, og er en begrensning hvis man går for dagens standardløsninger. Hvis man vurderer andre tunneltilpassede løsninger for kontaktledning behøver ikke dette ha så stor innvirkning Utbygging
Føringsveier Føringsveier i kabelkanaler og trekkerør vil ha betydning for tunnelbredden Utbygging
Overbygning Fastspor/ballastspor vil ha betydning for tunnelbredden Utbygging

VALG AV OVERBYGNING

Tema Kommentar Divisjon Håndtering
Fastspor TBM-profil med avrunding i sidene og ballastsporets krav til fritt rom 2,5 m fra sporsenter, gjør at det blir lite plass igjen på sidene til kabelkanaler Utbygging
Fastspor Mindre brutto tunnelprofil ved bruk av fastspor kan gi reduserte byggekostnader totalt sett Utbygging