Høringskommentarer: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til navigering Hopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 51: Linje 51:
| Fordeler med toløpstunneler|| Lavere krefter ved togmøter. Det er vel ikke vanlig å ha møtende tog ved denne løsningen? || Utbygging
| Fordeler med toløpstunneler|| Lavere krefter ved togmøter. Det er vel ikke vanlig å ha møtende tog ved denne løsningen? || Utbygging
|-
|-
|-
| Vurdering av antall løp|| Konklusjonen kommer uten at det helt er sammenheng med argumentasjonen over. || Utbygging
|}
|}

Sideversjonen fra 3. okt. 2012 kl. 11:15

VALG AV TUNNELKONSTRUKSJON

Tema Kommentar Divisjon
Inspeksjon Varierende kvalitet på stabilitetssikring. Tror ikke kravendringer og presiseringer i Teknisk regelverk vil sikre at det ikke er nødvendig med jevnlig inspeksjon med dagens løsninger, selv med innskjerping av sikringsnivå Utbygging
Inspeksjon At det kan og bør fokuseres på andre metoder for inspeksjon bak hvelv er bra Utbygging
Inspeksjon Ønsker ikke konstruksjoner som krever jevnlig inspeksjon fra begrensede rom mellom, bak eller inni konstruksjonsløsninger Bane
Tema Kommentar Divisjon
Vann- og frostsikringskonstruksjon Hvelv av PE-skum brannbeskyttet med sprøytebetong bør ikke utelukkes fra banepr.1 og 2. Dette er en meget fleksibel løsning som er sikrere nå enn for noen år siden. Utbygging
Tema Kommentar Divisjon
Vann- og frostsikring (materialvalg) Vi bør prinsipielt redusere eller helt unngå brennbare materialer i konstruksjonser i tunneler. Dette selv om de skulle være brannsikrede Bane
Tema Kommentar Divisjon
Rensk Manuell rensk som hovedregel kan være noe kontroversielt (HMS-argument). Manuell rensk gir imidlertid mye bedre kontroll av bomt berg og riktigere plassering av bolter når dette vurderes samtidig. Ulemper: Høyere risiko for skader, tungt arbeid og mer tidkrevende. Utbygging
Rensk Det sprøytes vanligvis fortløpende for hver salve slik at rensk 3-5 salver bak ikke er aktuelt. Maskinell rensk utføres alltid, deretter manuell. Utbygging

VALG AV ANTALL LØP

Tema Kommentar Divisjon
Fordeler med ettløpstunneler Færre arbeidsfronter er nødvendigvis ikke bare en fordel Utbygging
Fordeler med ettløpstunneler Mindre bergoverflate for sikring. Skal tunnelen ha to spor med gangbane på hver side, vil spennet bli stort som igjen vil/kan medføre behov for tyngre sikring. Utbygging
Fordeler med toløpstunneler Flere arbeidsfronster Utbygging
Fordeler med toløpstunneler Lavere krefter ved togmøter. Det er vel ikke vanlig å ha møtende tog ved denne løsningen? Utbygging
Vurdering av antall løp Konklusjonen kommer uten at det helt er sammenheng med argumentasjonen over. Utbygging