Dimensjonerende laster

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Revisjon per 14. jun. 2012 kl. 08:48 av Jcs (diskusjon | bidrag) (Risiko for brann)
Hopp til: navigasjon, søk

1 Trykk- og suglaster

Kriterier for dimensjonerende trykk- og suglaster for ett- og toløpstunneler er gjennomgått. Det anbefales spesifikke krav til trykk- og suglaster for V ≤ 200 km/h og 200 < V ≤ 250 km/h.

Karakteristiske trykk- og suglaster
Last fra togtrafikk Enkeltsporet tunnel (kN/m2) Dobbeltsporet tunnel (kN/m2)
V ≤ 200 km/h
±3
±4
200 < V ≤ 250 km/h
±4
±5

Forutsetninger:

  • Enkeltsporet tunnel med tverrsnitt 50-60 m2
  • Dobbeltsporet tunnel med tverrsnitt 90-100 m2
  • Ballastspor
  • Helisolert såle
  • Ingen trykkavlastning

Størrelsene av trykk- og suglaster skal vurderes spesielt ved:

  • Fastspor
  • Avvik fra forutsatt tunneltverrsnitt
  • Avvik fra forutsatt hastighet
  • Traktformede portalsoner og/eller sjakter

2 Komfortkriterier

3 Mekaniske ulykkeslaster

3.1 Risiko for ulykker i jernbanetunneler

Risikoen er et uttrykk for frekvensen for at en ulykke inntreffer når et tog kjører gjennom en tunnel, samt konsekvensene av en slik ulykke.

Gjennomgang av ulykkesstatistikk viser at av de ulykker der menneskeliv kan gå tapt, er det tre typer ulykker som også er relevante i tunneler:

  • Sammenstøt
  • Avsporing
  • Brann

3.1.1 Ulykkesfrekvenser

Ulykkesfrekvenser for persontog.png

Figur: Ulykkesfrekvenser for persontog

Ulykkesfrekvensen for jernbanetunneler er estimert på bakgrunn av ulykkesstatistikk i perioden 1970-2000 ved det norske jernbanenettet. Frekvensen er sammenlignet med frekvensen for åpen linje.

3.1.1.1 Risiko for sammenstøt

Risikoen for sammenstøt er lavere i tunnel enn for åpen linje bl.a. pga. følgende forhold:

  • sammenstøt mellom tog og bil ved planoverganger forekommer ikke i tunnel
  • lavere risiko for sammenstøt ved skifting
  • lavere risiko for sammenstøt ved ras
  • lavere risiko for sammenstøt i forbindelse med avsporing

3.1.1.2 Risiko for avsporing

Risikoen for avsporing er lavere i tunnel enn for åpen linje bl.a. pga. følgende forhold:

  • jevn skinnetemperatur gir lavere risiko for avsporing som følge av solslyng eller skinnebrudd
  • bedre kurvatur og grunnforhold gir lavere risiko for avsporing som følge av vindskjevheter og sporutvidelser
  • færre sporveksler
  • lavere risiko for ras

3.1.1.3 Risiko for brann

Risikoen for brann vil være tilnærmet den samme i tunnel som for åpen linje.

3.2 Brannlaster