Forskjell mellom versjoner av «Dimensjonerende laster»
(Ny side: =Trykk- og suglaster= Kriterier for dimensjonerende trykk- og suglaster for ett- og toløpstunneler er gjennomgått. Det anbefales spesifikke krav til trykk- og suglaster for V ≤ 200 km/...) |
|||
Linje 1: | Linje 1: | ||
+ | __NUMBERESHEADINGS__ | ||
=Trykk- og suglaster= | =Trykk- og suglaster= | ||
Linje 25: | Linje 26: | ||
* Avvik fra forutsatt hastighet | * Avvik fra forutsatt hastighet | ||
* Traktformede portalsoner og/eller sjakter | * Traktformede portalsoner og/eller sjakter | ||
+ | |||
+ | =Ulykkeslaster= |
Revisjonen fra 5. jun. 2012 kl. 11:01
__NUMBERESHEADINGS__
Trykk- og suglaster
Kriterier for dimensjonerende trykk- og suglaster for ett- og toløpstunneler er gjennomgått. Det anbefales spesifikke krav til trykk- og suglaster for V ≤ 200 km/h og 200 < V ≤ 250 km/h.
Last fra togtrafikk | Enkeltsporet tunnel (kN/m2) | Dobbeltsporet tunnel (kN/m2) |
---|---|---|
V ≤ 200 km/h | ||
200 < V ≤ 250 km/h |
Forutsetninger:
- Enkeltsporet tunnel med tverrsnitt 50-60 m2
- Dobbeltsporet tunnel med tverrsnitt 90-100 m2
- Ballastspor
- Helisolert såle
- Ingen trykkavlastning
Størrelsene av trykk- og suglaster skal vurderes spesielt ved:
- Fastspor
- Avvik fra forutsatt tunneltverrsnitt
- Avvik fra forutsatt hastighet
- Traktformede portalsoner og/eller sjakter