Forskjell mellom versjoner av «Dimensjonerende laster»

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til: navigasjon, søk
(Risiko for brann)
(Flyttet til lærebok)
 
(33 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
__NUMBEREDHEADINGS__
 
=Trykk- og suglaster=
 
  
Kriterier for dimensjonerende trykk- og suglaster for ett- og toløpstunneler er gjennomgått. Det anbefales spesifikke krav til trykk- og suglaster for V ≤ 200 km/h og 200 < V ≤ 250 km/h.
 
 
{| class="wikitable"
 
|+ <caption>Karakteristiske trykk- og suglaster</caption>
 
|-
 
! Last fra togtrafikk !! Enkeltsporet tunnel (kN/m<sup>2</sup>) !! Dobbeltsporet tunnel (kN/m<sup>2</sup>)
 
|-
 
| V ≤ 200 km/h || <center>±3</center> || <center>±4</center>
 
|-
 
| 200 < V ≤ 250 km/h || <center>±4</center> || <center>±5</center>
 
|}
 
 
Forutsetninger:
 
* Enkeltsporet tunnel med tverrsnitt 50-60 m<sup>2</sup>
 
* Dobbeltsporet tunnel med tverrsnitt 90-100 m<sup>2</sup>
 
* Ballastspor
 
* Helisolert såle
 
* Ingen trykkavlastning
 
 
Størrelsene av trykk- og suglaster skal vurderes spesielt ved:
 
* Fastspor
 
* Avvik fra forutsatt tunneltverrsnitt
 
* Avvik fra forutsatt hastighet
 
* Traktformede portalsoner og/eller sjakter
 
 
=Komfortkriterier=
 
 
=Mekaniske ulykkeslaster=
 
 
== Risiko for ulykker i jernbanetunneler ==
 
Risikoen er et uttrykk for frekvensen for at en ulykke inntreffer når et tog kjører gjennom en tunnel, samt konsekvensene av en slik ulykke.
 
 
Gjennomgang av ulykkesstatistikk viser at av de ulykker der menneskeliv kan gå tapt, er det tre typer ulykker som også er relevante i tunneler:
 
* Sammenstøt
 
* Avsporing
 
* Brann
 
 
=== Ulykkesfrekvenser ===
 
 
[[Fil:Ulykkesfrekvenser for persontog.png|600px]]
 
 
''Figur: Ulykkesfrekvenser for persontog''
 
 
Ulykkesfrekvensen for jernbanetunneler er estimert på bakgrunn av ulykkesstatistikk i perioden 1970-2000 ved det norske jernbanenettet. Frekvensen er sammenlignet med frekvensen for åpen linje.
 
 
==== Risiko for sammenstøt ====
 
Risikoen for sammenstøt er lavere i tunnel enn for åpen linje bl.a. pga. følgende forhold:
 
* sammenstøt mellom tog og bil ved planoverganger forekommer ikke i tunnel
 
* lavere risiko for sammenstøt ved skifting
 
* lavere risiko for sammenstøt ved ras
 
* lavere risiko for sammenstøt i forbindelse med avsporing
 
 
==== Risiko for avsporing ====
 
Risikoen for avsporing er lavere i tunnel enn for åpen linje bl.a. pga. følgende forhold:
 
* jevn skinnetemperatur gir lavere risiko for avsporing som følge av solslyng eller skinnebrudd
 
* bedre kurvatur og grunnforhold gir lavere risiko for avsporing som følge av vindskjevheter og sporutvidelser
 
* færre sporveksler
 
* lavere risiko for ras
 
 
==== Risiko for brann ====
 
Risikoen for brann vil være tilnærmet den samme i tunnel som for åpen linje.
 
 
== Brannlaster ==
 

Nåværende revisjon fra 19. feb. 2013 kl. 13:10