Forskjell mellom versjoner av «Dimensjonerende laster»

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til: navigasjon, søk
(Mekaniske ulykkeslaster)
(Trykk- og suglaster)
Linje 26: Linje 26:
 
* Avvik fra forutsatt hastighet
 
* Avvik fra forutsatt hastighet
 
* Traktformede portalsoner og/eller sjakter
 
* Traktformede portalsoner og/eller sjakter
 +
 +
=Komfortkriterier=
  
 
=Mekaniske ulykkeslaster=
 
=Mekaniske ulykkeslaster=

Revisjonen fra 12. jun. 2012 kl. 11:56

1 Trykk- og suglaster

Kriterier for dimensjonerende trykk- og suglaster for ett- og toløpstunneler er gjennomgått. Det anbefales spesifikke krav til trykk- og suglaster for V ≤ 200 km/h og 200 < V ≤ 250 km/h.

Karakteristiske trykk- og suglaster
Last fra togtrafikk Enkeltsporet tunnel (kN/m2) Dobbeltsporet tunnel (kN/m2)
V ≤ 200 km/h
±3
±4
200 < V ≤ 250 km/h
±4
±5

Forutsetninger:

  • Enkeltsporet tunnel med tverrsnitt 50-60 m2
  • Dobbeltsporet tunnel med tverrsnitt 90-100 m2
  • Ballastspor
  • Helisolert såle
  • Ingen trykkavlastning

Størrelsene av trykk- og suglaster skal vurderes spesielt ved:

  • Fastspor
  • Avvik fra forutsatt tunneltverrsnitt
  • Avvik fra forutsatt hastighet
  • Traktformede portalsoner og/eller sjakter

2 Komfortkriterier

3 Mekaniske ulykkeslaster

Brann og sammenstøt. For brann, se eget kapittel.

Fra Teknisk regelverk: Det skal foretas en helhetsvurdering av konsekvenser og konstruksjonens virkemåte i ulykkessituasjonen. Her inngår også en vurdering av konsekvenser når deler av konstruksjonen fjernes (brutt sammen).

Konstruksjonen skal være utformet på en slik måte at skadeomfanget er begrenset til ulykkesstedet.