Dimensjonerende laster: Forskjell mellom sideversjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
Linje 28: | Linje 28: | ||
=Mekaniske ulykkeslaster= | =Mekaniske ulykkeslaster= | ||
Brann og sammenstøt. For brann, se eget kapittel. | |||
Fra Teknisk regelverk: | |||
Det skal foretas en helhetsvurdering av konsekvenser og konstruksjonens virkemåte i ulykkessituasjonen. Her inngår også en vurdering av konsekvenser når deler av konstruksjonen fjernes (brutt sammen). | |||
Konstruksjonen skal være utformet på en slik måte at skadeomfanget er begrenset til ulykkesstedet. |
Sideversjonen fra 5. jun. 2012 kl. 16:05
__NUMBEREDHEADINGS__
Trykk- og suglaster
Kriterier for dimensjonerende trykk- og suglaster for ett- og toløpstunneler er gjennomgått. Det anbefales spesifikke krav til trykk- og suglaster for V ≤ 200 km/h og 200 < V ≤ 250 km/h.
Last fra togtrafikk | Enkeltsporet tunnel (kN/m2) | Dobbeltsporet tunnel (kN/m2) |
---|---|---|
V ≤ 200 km/h | ||
200 < V ≤ 250 km/h |
Forutsetninger:
- Enkeltsporet tunnel med tverrsnitt 50-60 m2
- Dobbeltsporet tunnel med tverrsnitt 90-100 m2
- Ballastspor
- Helisolert såle
- Ingen trykkavlastning
Størrelsene av trykk- og suglaster skal vurderes spesielt ved:
- Fastspor
- Avvik fra forutsatt tunneltverrsnitt
- Avvik fra forutsatt hastighet
- Traktformede portalsoner og/eller sjakter
Mekaniske ulykkeslaster
Brann og sammenstøt. For brann, se eget kapittel.
Fra Teknisk regelverk: Det skal foretas en helhetsvurdering av konsekvenser og konstruksjonens virkemåte i ulykkessituasjonen. Her inngår også en vurdering av konsekvenser når deler av konstruksjonen fjernes (brutt sammen).
Konstruksjonen skal være utformet på en slik måte at skadeomfanget er begrenset til ulykkesstedet.