Generelt

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til navigering Hopp til søk

Generelt (NS-EN 45545-1)

EN 45545 spesifiserer følgende:

  • krav til brannbeskyttelse av jernbanevogner
  • metoder for verifisering av kravene

Hensikten med standarden er å minimalisere sannsynligheten for at en brann oppstår og kontrollere brannbelastning slik at konsekvensene for passasjerer og ansatte ved en brann blir minst mulig. Standarden dekker følgende typer av brann:

  1. Antenning som typisk involverer aviser, fyrstikker, sigaretter, gasstennere
  2. Brann som resultat av teknisk feil
  3. Større branner enn de som dekkes av 1) og 2) over.

Standarden deler tog inn i både drifts- og designkategorier. For Norge vil tog bli sertifisert som klasse B-tog som samsvarer med standardens OC3[1], dvs. at toget ved brann skal kunne kjøre videre i minst 15 min. med en hastighet på min. 60 km/h.

Drifts- og designkategorier for jernbanevogner

På grunn av at det finnes flere ulike typer jernbanevogner, trafikale variasjoner og ulike infrastukturkarakteristika, skal ulike jernbanevogner klassifiseres:

  • iht. den type trafikk de skal benyttes til og den infrastrukturen de skal trafikkere
  • iht. karakteritika som følger av jernbanevognens design og utforming

En kombinasjon av jernbanevognens driftskategori og designkategori gir den fareklassen som jernbanevognen skal testes etter for EN 45545-2.

Driftskategorien alene avgjør hvilke krav som skal følges for tester beskrevet i EN 45545-3 og EN 45545-7.

Samme jernbanevogn som tilhører mer enn en driftskategori skal tilfredsstille alle krav i de kategoriene den tilhører.

Driftskategorier

En akseptabel driftskategori eller driftskategorier for en gitt rute, banenett, tjeneste eller en gruppe av tjenester, skal være akseptert av relevante myndigheter.

Jernbanevogner skal klassifiseres iht. følgende driftskategorier (OC):

Driftskategori Beskrivelse
OC1 Jernbanevogner som trafikkerer infrastruktur der jernbanevogner kan bli stoppet på svært kort tid og der sikkert sted kan nås direkte.
OC2 Jernbanevogner som trafikkerer undergrunnsområder, tunneler og/eller hevede strukturer der det er mulig å evakuere toget fra sideutganger og der det er stasjoner eller redningsstasjoner som kan nås av passasjerer innen kort tid.
OC3 Jernbanevogner som trafikkerer undergrunnsområder, tunneler og/eller hevede strukturer der det er mulig å evakuere toget fra sideutganger og der det er stasjoner eller redningsstasjoner som kan nås av passasjerer innen lang tid.
OC4 Jernbanevogner som trafikkerer undergrunnsområder, tunneler og/eller hevede strukturer der det ikke er mulig å evakuere toget fra sideutganger og der det er stasjoner eller redningsstasjoner som kan nås av passasjerer innen kort tid.
Driftskategori Kjøretid i brann Min. gjennomsnittshastighet
OC1 Kjøretøy kan stanse umiddelbart N/A
OC2 4 min. 80 km/h
OC3 15 min. 80 km/h
OC4 4 min. Ingen krav

Designkategorier

Jernbanemateriell klassifiseres i følgende 4 kategorier:

Designkategori Beskrivelse
A jernbanevogner som er en del av et førerløst tog uten ombordpersonale
D jernbanevogner med 2 etasjer (dobbeltdekkere)
S sove- og liggevogner
N alle andre vogner (standardvogner)

Fareklasser

Design av jernbanevogner og dets inventar og utstyr skal bidra til å begrense utvikling av brann og at det skjer en antennelse slik at man oppnår et akseptabelt sikkerhetsnivå.

Dersom hensikten til EN 45545 skal bli møtt (ref. avsnitt 4 i EN 45545-1) skal det være stor sannsynlighet for at passasjerer og ombordpersonale vil klare å evakuere til sikkert sted uten bistand dersom en brann skulle inntreffe.

Fareklasser HL1, HL2 og HL3 har blitt utarbeidet ved å benytte en kombinasjon av standardens driftskategorier og designkategorier. Fareklasser benyttes for å beskrive brannsikkerhetskrav til jernbanemateriell.

Driftskategori Designkategori
::: N A D S
1 HL1 HL1 HL1 HL2
2 HL2 HL2 HL2 HL2
3 HL2 HL2 HL2 HL3
4 HL3 HL3 HL3 HL3

På det nasjonale jernbanenettet skal alt persontogsmateriell (unntatt sovevogner) klassifiseres etter fareklasse HL2 (designkategori N og driftskategori 3).

[[File:youtube>V2B_m3pAdR8|class=align-center|Førerløst tog bygget etter EN 45545]] Førerløst tog bygget etter EN 45545

  1. OC3 vil være aktuell ved kjøring på infrastruktur som tillater evakuering til sidene og der det finnes tunneler med lengde > 5 km